PROMOCJA: do końca 11/2020 na wybrane produkty -30% Shop NowShop Now
Szachowe FAQ

Szachowe FAQ

Zapraszam do zapoznania się z podstwowymi aspektami związanymi ściśle z szachami (szachowe FAQ). W podstronach znajdziemy wiele cennych rad i informacji w jaki sposób rozwijać swoją wiedzę i w jaki sposób eliminować błędy.

Skoczek – Szachowe FAQ

Skacze inaczej niż pozostałe figury, często sprawia problemy na początku nauki. Niewątpliwie to ulubiona figura atakująca.

Szachowe FAQ  Konik szachowy
Skoczek

Goniec – Szachowe FAQ

Porusza się po przekątnych swojego koloru.

Goniec szachowy
Goniec porusza się po przekątnej swojego koloru

Wieża Szachowe FAQ

Wieże poruszają się po liniach prostych w pionie i poziomie.

Wieża szachowa
Wieża porusza się po liniach prostych

Hetman

Obok Króla najcenniejsza figura szachowa. To połączenie możliwości wieży i gońca w jednym.

Hetman
Hetman porusza się po liniach prostych jak wieża i dodatkowo po przekątnych jak goniec.

Król

Król porusza się tylko o jedno pole, to właśnie jego próbujemy zamatować i to on jest najważniejszą bierką na szachownicy. Nie może poruszać się po polach szachowanych/atakowanych przez figury czy pionki przeciwnika.

Król szachowy
Król najważniejsza figura, biały król nie może iść na e2, natomiast czarny jedyne pole dla króla to pole e8, pozostałe pola dla niego są atakowane i niedostępne.

Pionek

Pionki poruszają się o 1 pole do przodu (dodatkowo z pozycji startowej mają do wyboru przesunięcie do przodu o 2 pola). Zbijają na skos o 1 pole. Dodatkową funkcją jest promocja/zamiana na figurę po dojściu na ostatnią linię przeciwnika.

Pionek szachowy
Pion szachowy

Ruchy magiczne”:

Mat – Szachowe FAQ

Cel szachów, dać mata! Co to do oznacza? Oznacza to atakowanie króla przeciwnika, w sytuacji gdy nie ma on możliwości ucieczki z pola szachowanego oraz żadna figura nie może przesłonić szacha lub pozbyć się figury, której go zaatakowała. Mat kończy partię.

Mat szachy
Mat cel szachów. Grając Hd4-h8 szachujemy króla oraz jednocześnie matujemy. Król czarnych nie ma możliwości ucieczki. Zapamiętajmy Król do króla się nie przytula.
Mat
Wg1-g8 szachujemy/atakujemy czarnego króla wieżą, brakuje obrony lub ucieczki, jest MAT.

Szachowe FAQ Pat

W przeciwieństwie do mata Pat ozanacza brak możliwości wykonania jakiegokolwiek posunięcia, z tą różnicą od mata, iż nasz król nie jest szachowany i w rezultacie partia się kończy od razu Remisem.

Pat
Białe na posunięciu, hetman z d4 odbiera pola zielone”, pionek a6 odbiera pole b5, a król nie może wykonać posunięcia pod króla przeciwnika i jest PAT.

Roszada

Roszada to jedyny manewr, w którym jednocześnie uczestniczą dwie figury ( król i wieża ).

Roszada
Krótka i długa Roszada. Król idzie o 2 pola, a wieża chowa się za niego.
0-0-0
Długa roszada, oznaczamy 0-0-0
Krótka roszada
Krótka roszada, oznaczamy 0-0

Bicie pionkiem w przelocie

Bicie w przelocie
Bicie w przelocie możliwe jest gdy przeciwnik gra pionkiem z pozycji startowej o 2 pola, to możemy go zbić w przelocie (tak jakby zagrał tylko o 1 pole).
W pozycji czarne grają ruch d7-d5, a białe zbijają na d6 ruchem exd6 w przelocie.

Promocja pionka

Promocja
Promocja pionka. Białe grają f7-f8 i promują na dowolą swojego koloru figurę (skoczka, gońca, hetmana lub wieżę).

Wartości figur:

  • Hetman: 9 pkt.
  • Wieża 5 pkt.
  • Skoczek i Goniec 3 pkt.
  • pionek 1 pkt.

Należy pamiętać, że wartości są umowne i odpowiednie wartości figur są zależne od ich aktywności i swojego potencjału. Spójrzmy na poniższy przykład, w którym to pionek jest cenniejszy niż figura.

Pionek promocja
Pionek białych na a6 jest cenniejszy niż bandowe, nieaktywne skoczki czarnych.
Widzimy jednak, że po ruchu a7 Wg8 obroni promocję na a8. Białe grają jednak We1-e8!
Promocja
Po 1. We8 Kxe8 2. a7 Wg8 (próbuje po Ke7 obronić pole a8) białe zbliżyły się do promocji.
Promocja
Białe grają a7-a8 i promują piona na figurę w naszym przypadku na hetmana.

Zadanie

Białe matują w 1 posunięciu, ile czasu zajmuje Ci rozwiązanie? Jeśli nie jesteś w stanie rozwiązać w 3 minuty to zdecydowanie należy poprawić taktykę.

Mate in 1
Mat w 1 posunięciu, pamiętajmy o możliwościach obronnych przeciwnika i związaniu króla.

Cechy, kształtujące nasz rozwój

Myślenie szachowe
Co wpływa na nas samych