2 główne problemy, z którymi mierzą się szachiści
- Problem pierwszy: Nie rozumiemy wystarczająco cech danej pozycji, którymi są:
- Cel materialny : staraj się zdobyć materiał, gdy tylko możesz, ponieważ gracz z większą ilością figur ma większe możliwości, aby zmusić figury przeciwnika do obrony.
- Cel rozwoju: Rozwiń swoje figury do ich pełnego potencjału, ponieważ dobrze rozwinięte figury mają większą siłę ognia niż nierozwinięte. Cel rozwoju lekcja.
- Cel kontroli centrum: traktuj środkowe pola jak cele, ponieważ są to najważniejsze pola na szachownicy, a większość akcji odbywa się w centrum.
- Cel bezpieczeństwa króla: Dbaj o bezpieczeństwo króla i staraj się odsłonić króla przeciwnika, ponieważ odsłonięty król jest wyjątkowo podatny na zagrożenia taktyczne.
- Struktura pionków: Pamiętaj, że struktura pionków wpływa na rozwój figur i określa, gdzie znajdują się słabe pola. Pamiętaj o tych pięciu cechach, które pomogąc ci odpowiedzieć na kluczowe pytanie „co powinienem zrobić w tej pozycji?
- Problem drugi: Brakuje Ci umiejętności obliczania dłuższych wariantów. Ponieważ istnieje wiele możliwych ruchów i odpowiedzi na każdy ruch, obliczenie wszystkich wariantów jest po prostu niemożliwe. Pierwszym krokiem do rozwiązania tego problemu jest przyznanie, że nie jesteś komputerem i musisz ustalić, które ruchy należy obliczyć. Często obliczenia są zbyt trudne dla wielu szachistów, gdyż próbują obliczyć warianty, które nie powinny być priorytetem. Próbując obliczyć wszystko, męczysz swój mózg i tracisz czas nad ruchami, których w żadnym wypadku nie powinniśmy rozważać.
- Czy wiedziałeś…? Nawet najlepsze programy komputerowe nie obliczają wszystkich możliwych ruchów w pozycji! Skomplikowane algorytmy „doradzają” komputerowi, które ruchy należy obliczyć, a które odrzucić. W świecie programowania technika ta nazywana jest „przycinaniem”. To „przycinanie” jest częściowo powodem, dla którego jeden silny silnik może wykonać ruch, a drugi silnik nawet go nie bierze pod uwagę!
Świetnym sposobem na rozpoczęcie pracy nad umiejętnościami obliczeniowymi jest wykonywanie ćwiczeń wizualizacyjnych, próba gry na ślepo, obliczania wariantów na ślepo i ich zapamiętywanie.